gedachtegoed

Meer omzet? Dat kan creatiever

 | 

Vorige week bezocht ik de voorstelling Door de bank genomen van De Verleiders. Een schurend verhaal – prachtig gebracht overigens – over ons geldsysteem. Een van de existentiële vragen die de theatermakers stelden was; waarom betalen we eigen rente? We vinden dat normaal. Omdat het al tijden zo is. En omdat je tenslotte betaalt voor een geleverde dienst waaraan je waarde hecht. En dan maakt het niet uit dat die dienst toevallig geld is.

Waarde voor wie?

Overigens tonen de theatermakers aan dat het rentesysteem de maatschappij eigenlijk geen dienst bewijst. Want waarde moet je in een breder perspectief zien, breder dan alleen vanuit het perspectief van de koper. Interessant is in dat verband de mooie initiatieven die nu ontstaan die uitgaan van gebruik in plaats van bezit. Neem bijvoorbeeld Mud Jeans waar je je spijkerbroek leaset.

Omzet door de waarde in huis te verzilveren

De oplettende lezer heeft intussen al drie verdienmodellen herkend; rente, goederenverkoop en leasen. U heeft ongetwijfeld al eens gekeken naar welke verdienmodellen er nog meer zijn. Dat is natuurlijk verstandig. Maar er gaat nog een vraag aan vooraf; welke waarde heeft u voor wie?

Zo sprak ik laatst een klant die voor zijn dienst een fantastisch systeem had ontwikkeld. Hij had er nog nooit aan gedacht dat dat systeem ook waarde heeft. Dat kun je prima onder licentie ter beschikking stellen. Of neem het onderzoeksbureau dat zich richt op een aantal specifieke sectoren. Combineer de resultaten van opdrachtgevers uit één sector tot een sectorrapport. En daar laat je de klant uiteraard ook voor betalen. En hoe vaak horen dienstverleners niet “uurtje factuurtje is niet meer van deze tijd”. Maar hoe dan wel? Ook hier zien we dat dienstverleners met andere modellen komen. Zoals beloning naar prestatie.

Anders kijken

De eerste resultaten van de Success & Value Index wijzen ook voorzichtig die kant uit; de respondenten vinden dat hun organisatie wel wat creatiever mag zijn in hun commerciële activiteiten. Dat kan natuurlijk van alles betekenen – marktbewerking, marktstrategie, sales, pricing – maar het meest waarschijnlijke is dat hier gaat om het verbeteren van de omzet door eens creatiever naar de verdienmodellen te kijken. Door op een andere manier te kijken naar het kapitaal dat je in handen hebt, zie je mogelijkheden die eerder niet opvielen. Kijk daarvoor bijvoorbeeld eens naar unieke mensen, processen, expertise, software, kennis, partners, materiaal of zelfs afval in je bedrijf. Er schuilt waarschijnlijk ongebruikte waarde in.

Verantwoordelijkheid

Maar ook dan heb je – zoals De Verleiders maar al te duidelijk maakten – als organisatie de verantwoordelijkheid om je af te vragen of het bedachte verdienmodel voor iedereen waardevol is.

Wilt u ook eens sparren over hoe meer creativiteit meer waarde levert, stuur ons dan een mail.