gedachtegoed

Positioneren is meer dan de verpakking

 | 
Het gaat om de inhoud, niet de verpakking

Stel u krijgt een cadeautje. Het ziet er prachtig uit. Glanzend papier, kunstig gevouwen, mooie strik. Dat belooft wat! Nieuwsgierig geworden en vol verwachting maakt u het open. Maar wat blijkt? Er zit iets alledaags in. Merkloze washandjes ofzo. Voor sommigen wellicht een fijn cadeau maar voor de meesten zal het een teleurstelling zijn. En toch is dit wat wij nog veel zien bij zakelijke dienstverleners wanneer zij zich onderscheidend willen positioneren ten opzichte van de concurrent; de communicatie ziet er prachtig uit met mooi beeld en professionele opmaak maar de uiteindelijke dienstverlening ligt niet altijd in lijn met de verwachtingen die de communicatie oproept. Wij noemen dat de cadeaupapier-valkuil.

Versterken relatie

Natuurlijk moeten de communicatie-uitingen goed zijn. Maar als een bedrijf zich echt wil onderscheiden, moet de focus op het cadeau zelf liggen. Ga maar na; een cadeau dat met zorg is uitgekozen en precies past bij uw persoonlijkheid en leven maakt een sterke, positieve indruk en leidt tot versteviging van de relatie met de gever.

Perfect product

Wij zien dat er veel tijd, geld en energie geïnvesteerd wordt in de productontwikkeling. Juist omdat zakelijke dienstverleners de vakinhoudelijke expertise tot in de vingertoppen beheersen, is er een sterke drive om te zorgen dat het product tot op de komma nauwkeurig klopt. De gedachte is dat als het product nou maar perfect is, het succes vanzelf volgt. Maar zoals u weet; er gaat bijna niets vanzelf. Om het product tot een succes te maken, zijn er nog een paar voorwaarden waaraan moet worden voldaan:

1. Relevant

Hoe goed het product ook is, het moet wel relevant zijn voor de doelgroep. Gaat het hen helpen bij hun business?

2. Geloofwaardig

Ook hier gaat het om de beeldvorming bij de doelgroep; geloven zij dat u dé partij bent die dit product kan leveren?

3. Onderscheidend

We geloven u als u zegt dat uw product onderscheidend is ten opzichte van de concurrentie. Maar zoals het gaat bij dienstverlening: het is eenvoudig te kopiëren of te claimen door de concurrent. Dan hoeft het niet waar te zijn, maar voor de doelgroep is het op z’n minst verwarrend.

Corporate Behavioural Communication ©2017

Het onderscheid zit ‘m dus niet (alleen) in het product. Het zit in het feit dat het is afgestemd op de doelgroep; op uw visie hoe de doelgroep het best geholpen is. En dat vertaalt zich naar alle contactmomenten (touch points) die de doelgroep met uw organisatie heeft. En dat gaat dus ook over de manier waarop de factuur wordt verstuurd, of de bereikbaarheid. Ja, ook over het product, de verpakking en de communicatie. Alle contactmomenten roepen een associatie op. En wanneer die associaties samen één verhaal vertellen dat aansluit op de behoefte van de doelgroep, dan ligt succes binnen handbereik.

Een relevante, geloofwaardige en onderscheidende positionering is één van de acht elementaire succesindicatoren.

Wilt u ook weten hoe u van uw producten mooie cadeau’s kunt maken? Maak een afspraak via onderstaande button. We helpen u graag.