cases

Inzet nieuwe technologie begint met visie

 | 

Voor een gemeente organiseren we een event met als titel; De Arbeidsmarkt van Morgen. Op dat event gaan werkgevers, opleiders en sociale instanties concrete ideeën bedenken om het verschil tussen vraag en aanbod van personeel te overbruggen. De visie van de gemeente is namelijk dat er binnen een aantal jaar te weinig arbeidskrachten zullen zijn en dat de arbeidskrachten die er zijn niet allemaal voldoen aan de zogenoemde ‘twenty first century skills’.

Wat is precies aan de hand?

Zoals bij elke opdracht gaan wij eerst op zoek naar de kernvraag; wat is precies het probleem? Wij zien dat het voor een gemeente belangrijk is dat haar inwoners een plek op de arbeidsmarkt hebben. Dat daarom werkgevers voor de gemeente ook belangrijk zijn. En dus is het noodzakelijk om te weten wat werkgevers dan precies voor behoefte hebben als het gaat om hun personeelsbestand. Zodat we kunnen ontdekken waar en waarom de hiaten gaan ontstaan. Want volgens goed gebruik: een goede probleemanalyse is het begin van de oplossing.

Bedreiging ombuigen in kans

Nu speelt er natuurlijk veel meer op de arbeidsmarkt: mensen willen of moeten langer werken, zij switchen vaker van werkgever, de balans werk-privé is belangrijk net als je blijven ontwikkelen. Maar ook de technologische ontwikkelingen hebben impact. Maar vaak denken we alleen maar in bedreigingen als het gaat om digitalisering, virtual reality, robotisering of artificiële intelligentie. Wij vragen ons af: zouden die technologische ontwikkelingen nou niet juist ook een kans zijn om aan de wensen van zowel werknemers als werkgevers te voldoen?

Het begint met visie

Het interessante en meteen ook lastige aan deze ontwikkelingen is dat alles kan. Misschien niet morgen, maar dan toch overmorgen. Maar wij mensen en bedrijven kunnen niet alles (althans; dat denken we nu). We zullen dus een visie moeten ontwikkelen op hoe we vinden dat we samen de maatschappij inrichten, wat we belangrijk vinden. Want als techniek alles kan en dus ook ons werk kan doen, wat gaan wij dan doen? Wat betekent dat voor ons inkomen? Voor het economisch verkeer? Willen we dat wel?

Kernovertuiging belangrijker dan ooit

Voor uw organisatie betekent het dat het belangrijker dan ooit is om uw kernovertuiging te formuleren; wat wilt u betekenen voor wie en hoe vindt u dat u dat moet realiseren. Wij kunnen u daarbij helpen. Aan de hand van de acht elementaire succesindicatoren van onze Success & Value Index komen we tot een haarscherpe formulering en invulling van uw overtuigingen en ambities ten opzichte van alle betrokkenen; de klant, de medewerker, de omgeving. Dit gaat u helpen bij elke keuze waar u voor komt te staan. Of dit nu investeren is in AI, in een nieuw functiehuis of in een andere manier om de inzet van uw medewerkers te verruimen.

Nieuwsgierig?

Wilt u meer weten over hoe we uw resultaten kunnen verbeteren, bel gewoon eens of kom langs voor een kop koffie. Ook als u interesse heeft in het evenement dat op 15 maart 2018 plaats vindt.

Wilt u de Stichting Hulphond Nederland steunen, klik dan hier.