cases

Structuur zorgt dat het stroomt

 | 

Afgelopen maand hebben wij bij meerdere opdrachtgevers weer mogen zien hoe het kwartje viel tijdens werksessies waarin wij werken volgens een door ons ontwikkelde structuur. Wij hebben namelijk zelf structuur nodig om tot creatieve en best passende oplossingen te komen. Maar er is iets raars met structuur. Het kan ook dwingend zijn en daardoor juist averechts werken. Elke motivatie en inspiratie verdwijnt dan als sneeuw door de zon. Hoe kan het dat dat niet gebeurt in de samenwerking met onze opdrachtgevers? Dat juist het kwartje valt en daardoor de ideeën en oplossingen bijna als vanzelf lijken te gaan stromen.

Structuur staat voor bouw en ordening

We hebben daarom eens opgezocht wat structuur betekent, welke associaties het heeft. Grappig genoeg staat structuur voor zowel bouw, compositie, opbouw, profiel, samenstelling, vorm als voor ordening, organisatie, regelmaat, systeem. En dat is precies wat wij doen: wij helpen met het bouwen van de organisatie van de opdrachtgever aan de hand van een geordende aanpak. Dat klinkt nog steeds niet heel inspirerend; in de praktijk is het dat wel.

Structuur brengt mensen in beweging

En dat is logisch. Want het gaat – als het goed is – over iets wat de u aan het hart gaat. En als u dan opbouwend bezig bent, geeft dat energie. En dat werkt aanstekelijk. Ineens zijn er veel meer mogelijkheden dan belemmeringen en de belemmeringen die er zijn, zijn vaak ineens best op te lossen of te omzeilen. Structuur helpt dan om die energie te laten stromen tot aan alle betrokkenen; medewerkers, klanten, leveranciers. Denk aan het installeren van een gesloten (energie-, bron- of water-) systeem: als er een blokkade is, stroomt het niet, en als het niet goed is aangesloten, stroomt de energie weg. Maar als het klopt, komt alles in beweging.

Aha-beleving

En zo is het ook met het ontwikkelen van een robuust bedrijfsprofiel of een businessmodel calculator; twee van de voorbeelden van opdrachtgevers waar het kwartje viel. Voor het ontwikkelen van een robuust merkprofiel hanteren wij een bepaalde methodiek die een match legt tussen visie en behoefte van de doelgroep, twee van de acht elementaire succesfactoren van de Success & Value Index. De ‘AHA’ kwam toen bleek waar die match ligt en dat die ook verklaart waarom daar de samenwerking met hun klanten als een zonnetje loopt. Voor de ontwikkeling van de businessmodel calculator brengen we logische verbindingen aan tussen de verschillende factoren die de omzet beïnvloeden. De ‘oh’ kwam toen bleek dat een hooggewaardeerde klantgroep eigenlijk een lage klantwaarde had en dat de nieuwe prijsstructuur scherp richting geeft aan de samenstelling van de diensten.

Trots

In beide gevallen ontstond een gevoel van trots: dit zijn wij, hier staan we voor, dit gaat anderen helpen. En dat maakt ons weer trots. Daar doen wij het voor.