Inspiratie

Workshop: innovatie als groeistrategie

 | 

Innovatie staat hoog op de agenda van organisaties. Naast alle andere zaken die aandacht vragen. In de praktijk blijkt dan ook dat het resultaat van die voornemens nog al eens tegenvalt. Wij waren nieuwsgierig hoe dit voornemen in de praktijk wordt gebracht. Daarom hebben we onze relaties gevraagd hierover een aantal vragen te beantwoorden.

Opvallende uitkomsten

  • Bijna de helft van de respondenten heeft de ambitie om bestaande conventies te doorbreken. 40% is realistischer en zoekt innovatie in een variatie of aanvulling op het huidige aanbod.
  • Innoveren is cruciaal voor de groei en continuïteit van de organisatie: het helpt je onderscheidend te positioneren, producten of materialen te vervangen die aan het eind van hun levenscyclus zijn.
  • Ideeën zijn er wel. Gebrek aan tijd is de belangrijkste drempel voor het realiseren van een vernieuwend idee. Daarnaast is er gebrek aan vermogen om de ideeën te realiseren. Dit komt ook tot uitdrukking in het feit dat innovatie in de inrichting van de organisatie nauwelijks een eigen plek krijgt.
  • Twee derde heeft geen apart budget voor het genereren en implementeren van innovatieve ideeën. Daarvan zegt bijna de helft dat het budget afhankelijk is van de verwachte opbrengst. Een kleine groep heeft daarentegen meer dan 10% van het budget voor innovatie gereserveerd.
  • Belangrijkste voorwaarden zijn dat de innovatie aansluit op de visie en strategie van het bedrijf, het wordt gedragen en gestimuleerd door het management en creatieve denkers bij het proces worden betrokken.
  • Stappenplan

    Op basis van de bevindingen hebben we een praktijkgerichte workshop ontwikkeld die op deze problematiek ingaat; hoe ga je van wens naar werkelijkheid. Aan de hand van theorie, de resultaten van ons onderzoek, voorbeelden en oefeningen bespreken we de rol die innovatie kan vervullen, hoe je tot innovatie komt en vooral hoe je dat realiseert:

    • Werk vanuit je intrinsieke overtuiging
    • Doe het samen met anderen
    • Creëer gelegenheid voor de medewerkers
    • Maak het concreet
    • Waardeer de inspanning

    Aandacht

    Kortom; als je serieus wilt innoveren, moet je er serieus aandacht aan besteden. In onze workshop Innovatie als groeistrategie gaan we aan de slag met een stappenplan dat waarborgt dat de innovatiewens ook werkelijkheid wordt.

    Bekijk de impressie van de workshop van 10 mei 2016.