Strategie wordt concreet met productconcept

Een bedrijfsstrategie is meer dan alleen een plan op papier. Een passende strategie helpt je verder, geeft inspiratie en leidt meteen tot ideeën hoe het beter kan. Dat gaat niet vanzelf, dat vraagt duidelijke keuzes, lef, aandacht en betrokkenheid van iedereen. Ook omdat je natuurlijk nooit zeker weet of de gekozen strategie ook succesvol gaat zijn. De reden waarom veel bedrijven graag wat meerdere opties open houden. Toch helpt je dat niet, want je doet alles een beetje, dus niks echt goed.

Een strategie in simpele bewoordingen, een case van klein accountantskantoor.

Een van onze eerste klanten, een accountantskantoor uit Haarlem, had het wel door. Samen met hen doorliepen we een programma waarbij wij hen hielpen bij het verwoorden van hun DNA en dus ook onderscheidend vermogen. Onderscheidend vermogen is geen gemakkelijke opgave voor een accountantskantoor. Want wat is je toegevoegde waarde? Hoe vertel je in een paar woorden wat je anders maakt, wat je uniek maakt en wat recht doet aan datgene waar je écht voor staat.

In een paar workshops ontdekten we dat zij geloven in het belang van zakelijke vriendschappen. Zakelijke vriendschap is een vorm van samenwerken met klanten en relaties waarin je elkaar iets gunt, elkaar oprecht helpt, eerlijk bent, maar ook zegt wat nodig is. Ook als dat minder leuk is.

Hun strategie was daarmee simpel: ‘wij kiezen voor zakelijke vriendschap”. Ze vertaalden dat meteen door in wat ze zelf noemden het Spaarne Peil (Het Spaarne is een water in Haarlem) Twee woorden die samenvatten waar ze voor staan, hoe ze wilden werken en waar ze anders zijn dan anderen. Ze gunnen het ook hun klanten. Het is richtinggevend hoe je je werk doet. Qua menselijke maat (vriendschap) maar ook kwalitatief (zakelijk). Wij reikten hen het concept van het Spaarnepeil aan. Zodat het niet bij woorden alleen bleef. Maar een concept werd waarmee zij een basisniveau konden neerzetten. Het niveau waaraan ieder bedrijf minimaal moet voldoen. Dit concept was een schot in de roos want het zette aan tot nieuwe ideeën. Zelf voegden ze er de Spaarne Pijl aan toe, die aangeeft in welke richting een ondernemer zich het beste kan ontwikkelen.

Automatische ideeën als lakmoesproef

Voor ons zijn juist die nieuwe ideeën die automatisch opborrelen de lakmoesproef voor de kwaliteit van de gevonden strategie. Ben je ook zoekende naar wat precies de toegevoegde waarde, de kern en het wezen van jouw organisatie is, aarzel dan niet en neem contact op.

Wij garanderen je dat we hem samen met jou boven tafel krijgen en dat het een bron van inspiratie, energie en succes zal zijn.