Koers en Karakter dynamiek

Wij geloven dat om succesvol te zijn je de strategie overal in moet doorvoeren. Maar wat betekent dat in de praktijk? Nou daar hebben we ons uitgebreid in verdiept. We kwamen uit op 8 strategische kwaliteiten die succesvolle organisaties hebben. Die 8 zijn bij hen met elkaar in balans. Oftewel het karakter van de onderneming past bij de koers en vice versa.

Koers en Karakter dynamiek

Als leidinggevende van een organisatie ben je verantwoordelijk voor het succes daarvan. Je bent voortdurend op zoek naar hoe het beter kan. En ondertussen spelen er allerlei thema’s waar je iets mee moet. De Koers & Karakter dynamiek geeft structuur en focus om de resultaten van jouw organisatie langdurig te verbeteren. Het is een unieke, integrale aanpak van zowel de strategie als de organisatie.

Acht organisatie kwaliteiten voor succes

Succesvolle organisatie hebben die dynamiek in alle geledingen van de organisatie op elkaar afgestemd. Waarbij één doel voor iedereen centraal staat; de klant het allerbest helpen. Hun visie daarop is inspiratiebron en toetsingskader voor alle bedrijfskundige beslissingen en activiteiten. Het brengt de hele organisatie in beweging, verbindt, activeert en maakt trots.

Klantperspectief

Focus op het creëren van waarde voor de klant, nu en straks door kritisch én realistisch te kijken naar ontwikkelingen in de markt. Dit heeft Coolblue binnen 10 jaar 1 miljard omzet opgeleverd.

Kernovertuiging

Heldere visie op welke rol de organisatie in de maatschappij wil innemen en hoe dat te bereiken. Bedrijven met een heldere en inspirerende kernovertuiging presteren 9% beter dan anderen.

Positionering

Merkbaar, zichtbaar en geloofwaardig onderscheidend ten opzichte van de concurrent. Een goede positionering levert trouwe klanten die 16x meer uitgeven dan gewone klanten en zijn 25% winstgevender.

Verdienmodel

Financiële ambitie, stabiliteit en duurzaamheid door creatieve commerciële invulling. Gemiddeld 5 tot 30% van de klanten zit niet op hun top omzetniveau. Een slim verdienmodel loont.

Meesterschap

Passie voor het vak en drive om zich te verbeteren om vooral de klant beter te kunnen helpen. 10% meer gepassioneerde medewerkers, leveren 25 tot 40% meer resultaat.

Teamspirit

De juiste mensen op de juiste plek, in een veilige omgeving waar iedereen samenwerkt om de klant te bedienen. Bedrijven met teamspirit presteren financieel vijf keer beter dan de markt.

Ondernemerschap

Ruimte en verantwoordelijkheid om meer waarde voor de klant te creëren en daarin flexibel te zijn. 81% Van de klanten vindt kwaliteit belangrijker dan prijs. Met ondernemerschap speel je daarop in.

Organisatiediscipline

Consistente realisatiekracht, efficiëntie en effectiviteit door duidelijke afspraken en werkprocessen.

Strategie werkplaats

We hebben de koers en karakter dynamiek vertaald in een online tool: De strategie Werkplaats​

Ben je nieuwsgierig naar de strategie Werkplaats: Plan vrijblijvend een Demo in

Op Koers op Karakter

In ‘Op koers op karakter’ legt ondernemend adviseur Sylvia Vrugt uit hoe het kan dat zelfs wanneer organisaties kiezen wat ze gaan aanpakken, het effect van alle verbeterinspanningen in de praktijk regelmatig tegenvalt.

Vrugt ontdekte dat dit komt doordat veel organisaties het grotere geheel van hun bedrijf uit het oog verliezen. Ze stippelen eenmalig een koers uit, die bovendien vaak onvoldoende aansluit bij het karakter van de organisatie. Ook gaan ze voorbij aan de wisselwerking tussen de verschillende kwaliteiten van de organisatie.