case

True colors

 | 

Als je de wens hebt om te groeien als bedrijf moet je bereid zijn om persoonlijk ook te groeien, uit je comfortzone te stappen. Een voorbeeld uit onze praktijk: de zoektocht van een financieel advies bedrijf dat besluit om een andere klantengroep aan te spreken en daarbij ook kritisch naar zichzelf durft te kijken.

De ambitie meer te doen

Al 20 jaar doet een financieel adviesbedrijf in Rotterdam de financiën voor een grote groep klanten. Met goede omzet, een gedegen aanpak en een bewezen staat van dienst. Toch begint het te knagen bij de directie: veel opdrachten zijn vooral administratief, een herhaling van (om)zetten. De wens is om minder op uitvoering en meer op complexere adviesvragen te gaan zitten.

Nieuwe klanten in beeld

Ze kloppen bij ons aan om te kijken hoe ze dit kunnen realiseren. De kernovertuiging van het bedrijf is dat je alleen succesvol kan zijn als je een stevig financieel fundament hebt: alles netjes georganiseerd en geadministreerd. Zo ontstaat inzicht en ruimte waardoor je kan gaan sturen. Dan moet je wel klanten vinden die dit ook willen. In een geleide imaginatie komt de klant tot leven: extravert, loopt voorop in de branche, staat open voor nieuwe inzichten en technieken maar loopt nog vast op een backoffice die niet op orde is.

Team onder de loep

Parallel aan het aanscherpen van de koers loopt de discussie over de effectiviteit van het team. Het bedrijf wordt door een twee mensen geleid die dit al jaren volgens een bepaald stramien doen. We bevragen de samenwerking en doen een DISC-analyse om ambitie en drijfveren naar boven te halen. Opvallende uitslag is dat ze beide introvert zijn terwijl ze een extraverte klantgroep voor ogen hebben. Wil je die groep aanspreken, moet je jezelf natuurlijk wel op een bepaalde manier presenteren. Als dit te ver af staat van wie je bent is dat niet geloofwaardig.

Koers en karakter gaan hand in hand

We gaven het bedrijf handvatten voor het benoemen van de klantgroepen en praktische tips voor de samenwerking. Zo blijkt maar weer dat het scherp krijgen van je ambitie hand in gaat met inzicht in je team.

Wil je eens van gedachten wisselen over de koers én het karakter van jouw bedrijf? Neem dan contact op met Suzanne Vink of Heidy Peperkamp voor een vrijblijvende afspraak.