Elk voorjaar lopen de bomen uit en komt de natuur tot leven. Daar is geen strategie voor nodig, dat gebeurt gewoon. Wij zien deze natuurcyclus ook terug bij bedrijven. In het voorjaar zie je de eerder gemaakte plannen ontkiemen: sommigen bloeien prachtig op, anderen hebben nog wat zonlicht nodig en weer anderen redden het gewoon niet. Lente is letterlijk zien welk deel van je bedrijfsstrategie al werkt, waar je op door moet pakken om het groter maken. Dit jaar meer dan anders. Want als we weer ‘open’ mogen wil je klaar staan met al het goede wat je in huis hebt. Neem de regie over je bedrijfsstrategie en stuur op wat jouw bedrijf onderscheidend maakt.

Soft skills zijn de strategische ankers voor je groei

De economie zit nog in lockdown, een ongekende lang en strenge ‘winter’, wat bij veel grote bedrijven snel leidde tot snijden in de kosten. Met een wegvallende omzet werd snel gesnoeid in ondersteunende staf, zoals marketing, communicatie en in uitgaven voor ontwikkeling, onderhoud en innovatie. Dat leidt op korte termijn zeker tot het beperken van de schade, maar hoe zorg je dat je voldoende innovatie- en daadkracht paraat hebt om de groei weer op te pakken? Dan gaat het juist om verbinding met je klanten, flexibiliteit om nieuwe diensten te ontwikkelen, om het hebben van de juiste ambassadeurs en de goede mensen in je team.

Bepaal je eigen koers

Op tijd inzetten op groei biedt een kans voor bedrijven alert zijn en die een iets langere focus aanhouden. Door nu je strategie en koers slim te bepalen, kun je je plek in de markt herpakken en zelfs verder verstevigen. Bedenk daarbij kritisch welke skills jouw bedrijf echt uniek maken. Is dat omdat jij je klanten veel beter kent, misschien een hogere gunfactor hebt, of bepaalde kennis die je onderscheidend maken? Denk daar niet te makkelijk over want ieder bedrijf heeft zijn blinde vlek(ken). Sommige bijzondere punten van je eigen bedrijf vallen je niet meer op of vind je gewoon normaal. Het zijn deze zomer de soft skills die het verschil gaan maken, tussen zij die snel uit de crisis kruipen en zij die nog lang zullen worstelen. Onderzoek bij klanten, leveranciers en andere belanghebbenden om te begrijpen wat jouw cruciale soft skills werkelijk zijn en zet hierop in. De stappen in onze Koers en Karakter dynamiek helpen je hierbij.

Voer je strategie consequent door

Maar hoe weet je dan welke skills bijzonder zijn? Alles staat of valt bij een helder doel, weten waar je voor staat, weten waar je toegevoegde waarde ligt, waar je aansluiting vindt met je doelgroep en daar een heldere bedrijfsstrategie voor ontwikkelen. Dat is makkelijker gezegd dan gedaan, zeker als jezelf onderdeel van het bedrijf bent. Telt alles wel echt op tot een duidelijke en scherpe profilering, of creëer je onbedoeld onduidelijkheid in de markt. Wees kritisch en onderzoek of je echt al klaar bent voor de nieuwe open economie en je winnende koers.

Executie is alles – hebben jullie voldoende karakter?

En als je eerlijk bent, hoe consequent voer je je strategie eigenlijk door? Al is alles glashelder en echt onderscheidend dan zijn er de nodige uitdagingen. Opschalen, inhalen en de alom gevreesde ‘waan van de dag’ liggen op de loer. Stel nu al de vraag in welke mate jullie in staat zijn om je strategie in te bedden in je dagelijkse bedrijfsvoering. Strategie is een reis en dit vraagt ook frequent naar de kaart en het weer kijken – als je ons deze analogie toestaat! Doen jullie dat ook?

Gebruik de insights van een externe adviseur

Ook wij worstelen met diezelfde vragen en schakelen dan een externe in om te benoemen wat opvalt, waar de inconsistenties zitten en om door te vragen op die ‘logische’ keuzes. Laat ons voor jouw organisatie die externe prikkel zijn. Wij kunnen snel en objectief samen met jouw directie de koers van je onderneming in kaart brengen en toetsen. En kijken of jullie de soft skills in huis hebben om die koers vast te houden. Zodra de wereld opengaat, kun je zo succesvol losgaan!

Meer regie over je bedrijfstrategie?

Maak een afspraak