de strategie actueel houden

organiseer de kritische blik
Home/Bedrijfsstrategie/strategie actueel houden

Je bedrijfsstrategie staat nooit op zichzelf. De omgeving verandert voortdurend. Daarom moet je blijven toetsen: doen we nog steeds de goede dingen? Wat leren we en wat passen we aan? Bij Seizoen Vijf beschouwen wij de cyclus van strategievorming tot executie als een vol continu proces. En net zoals bij een chemisch proces borrelt er altijd wel iets – een concurrent in de problemen, een leverancier die prijzen verhoogt, een trend die opeens zichtbaar wordt. En dan hebben we het nog alleen over de buitenwereld.

Strategie moet onderdeel worden van je bedrijfsproces. Hoe doe je dat nou, zorgen dat de strategie onderdeel wordt van je dagelijkse routine. En welke vragen moet je dan stellen? Welke acties horen daarbij?

1. Stuur op je strategische agenda

Je weet je wat je doelen zijn en welke factoren bijdragen aan je doel. Je hebt het verwoord in KPI’s en je heb je dagelijkse werkzaamheden erop aangepast. Maar hoe meet je je KPI’s en geef je zo in de praktijk sturing aan die zaken die je strategische agenda gaan verwezenlijken. En hoe hou je het leuk, inspirerend en levendig en sprankelend.

Wij helpen je met het definiëren van je KPI’s en ontwikkelen een manier om die te toetsen én erop te sturen.

2. Toets je strategische agenda op geschiktheid

Is de agenda die je voor jezelf gedefinieerd hebt met doelen, projecten en kpi’s, vandaag de dag nog slim om te doen. Of zijn er in je omgeving zaken veranderd die om een wijziging van je agenda vragen. Daarvoor moet je weten wat je dan in de gaten moet houden. Wat de factoren zijn die voor jouw bedrijf cruciaal zijn. Weet je dat? En scan je daar ook structureel op en pas je daar ook je strategische agenda op aan? En weet je wel welke risico’s er zitten aan je strategie.

5 Tips om je strategie tot dagelijkse kost te maken

  • Schrijf voor jezelf een korte bondige strategische agenda. Begin bij de behoefte van je doelgroep, hoe speel jij daarop in, wat zijn je hoofddoelen.

  • Benoem de 5 externe factoren die direct invloed hebben op je agenda

  • Schrijf op hoe je deze factoren dagelijks kunt checken

  • Vertaal je agenda in 5 relevante KPI’s (Key Performance Indicators)

  • Benoem de dagelijkse momenten dat je invulling geeft aan die KPI’s.

Wat wij voor je kunnen doen

We kunnen een aantal zaken voor je doen. Voor andere klanten hebben we bijvoorbeeld een workshop georganiseerd met medewerkers om met hen een methodiek te bedenken om de strategie actueel te houden.

Centraal staat het onderdeel maken van de werkzaamheden van zowel de individuele medewerkers als het team. Dit betekent dat dit ook gefaciliteerd moet worden.

Mogelijk is er twijfel of weerstand onder je team. Wij kunnen je dan helpen dit weg te nemen door een combinatie van concrete afspraken, het coachen van de leidinggevenden en een sessie die het belang én de fun laat in zien van het voortdurend streven naar het creëren van meerwaarde voor de klant.

Wekelijkse tip

We hebben een serie van 12 wekelijkse tips die concrete handvatten geven hoe je het actueel houden van je strategie in je organisatie inricht.

MELD JE AAN VOOR DE WEKELIJKS STRATEGIE TIP

Blogs

leiderschap

Het boek Op koers op karakter geeft handvatten hoe je je strategie actueel houdt. Bestel het hier.

Gerelateerde diensten

Veldspotter

Veldspotter: onderzoek naar diep inzicht in je klant

Seizoenswissel; compleet programma om je bedrijf om te turnen

Benieuwd naar wat Seizoen Vijf voor jouw bedrijf kan betekenen?

Bekijk onze diensten