Wees eerlijk; hoe effectief ben je als je druk bent met urgente zaken? Dat je het gevoel hebt permanent in een achtbaan te zitten. Hoe bepaal je waaraan je je tijd besteedt. De meeste tijd blijkt op te gaan aan zaken die zowel urgent als belangrijk zijn. Logisch, zul je zeggen. Dat valt in de categorie ‘brandjes blussen’. Het punt is alleen dat je met brandjes blussen geen business opbouwt.
Doorbreek die vicieuze cirkel
Creëer tijd door bijvoorbeeld uitstel te vragen, zaken te delegeren of tijdelijke versterking in de arm te nemen. En investeer die vrij gekomen tijd in belangrijke zaken die niet urgent zijn. Denk aan het ontwikkelen van je strategie, het verdiepen van relaties, het ontwikkelen van je persoonlijke of professionele talenten. Je zult zien dat het aantal urgente zaken vanzelf afneemt. Je voorkomt ze namelijk.
De crux zit in wat je belangrijk vindt
Vraag jezelf af wat jouw centrale eindwaarde is. Wat wil je bijvoorbeeld dat collega’s of klanten over je zeggen als je van werkgever wisselt, of als je gaat emigreren. Met andere woorden; wat wil je betekenen voor anderen. Dat lijkt een simpele vraag, maar wat wil je écht. Of klinkt het gewoon goed? Of heeft iemand dat ooit over jou gezegd en heb je dat voor waar aangenomen.
Effectief en Efficiënt
Vervolgens vertaal je dit naar concrete doelen en acties. En die plan je in in je agenda. Met ruimte voor flexibiliteit voor het geval sommige zaken toch meer tijd vragen. Of er iets tussendoor komt wat ook belangrijk is. Op die manier loop je niet achter de feiten aan maar ben je manager van je eigen tijd. Daardoor ben je effectief en efficiënt.
De praktijk is weerbarstig
Want omdat het niet urgent is, kom je er simpel niet toe. Plan daarom gewoon een afspraak van een uur met ons. Wij garanderen dat je dan de eerste stap zet in het bepalen van wat belangrijk is en daar ook echt naar te werken. Dat geeft lucht en focus en daarmee meer resultaat.