Als je als organisatie (of als persoon – dat maakt eigenlijk niet uit) je doelen wilt halen, kun je niet anders dan vooruit kijken. Plannen. Inschatten wanneer welke gebeurtenis belangrijk of urgent wordt en daar tijdig op acteren. Want veranderen kost tijd.
Leiderschap is initiatief nemen
Een voorbeeld; stel je weet dat de toezichthouder in jouw branche volgend jaar een meting onder je medewerkers gaat doen die moet uitwijzen dat je kwaliteit hoog in het vaandel hebt staan. Dan kun je wachten tot de autoriteit zich aandient en dan snel het personeel briefen wat ze moeten zeggen. Of je kunt nu vast beginnen met uitdragen in woord en daad dat je kwaliteit centraal hebt staan zodat die boodschap in alles zonder enige twijfel overkomt.
Natuurlijk zal in het eerste geval de meting best oké uitpakken. Maar stel dat de meting een half jaar later wordt herhaald. Wat dan? Maar belangrijker; je wilt toch dat iedereen oprecht vindt dat kwaliteit eerst komt en daar naar handelt? Dat iedereen automatisch in alles wat ze doen zich afvraagt; is dit het allerbeste voor onze klant?
Discipline
En wat voor signaal geef je af als even snel een bijeenkomst organiseert aan de vooravond van de meting. Wij denken dat je eerder een averechts effect bereikt. Terwijl het zo simpel is; als je iets belangrijk vindt, vind je vanzelf de discipline en de methoden om je boodschap uit te dragen. Natuurlijk; begin met vertellen waar je voor staat. Maar laat het dan vooral zien. Bed het in in je overlegstructuur, in je informele gesprekken, in je beoordelingssystemen, in de tijdsindeling, laat zien hoe jij het doet en wat het oplevert, licht je dienstverlening door of het klopt met wat je wilt uitstralen.
Overigens geldt dit niet alleen maar in situaties dat er een toezichthoudende instantie is. De belangrijkste toezichthouder is natuurlijk de klant. En die is vaak moeilijker te overtuigen. Dan is oprechtheid en consistentie cruciaal.