Een middelgroot onderzoeksbureau heeft de ambitie om tot de top 10 van de bureaus in Nederland te behoren. Dat betekent dat zij de komende jaren flink moeten werken aan de omzetgroei. Ze hadden zelf al allerlei ideeën en activiteiten ontwikkeld maar de rek was er een beetje uit. De medewerkers begonnen te morren want het was zo veel en zo onrustig. Wat moesten ze nou doen om die ambitieuze omzetgroei te halen?
Zij volgenden onze workshop Prijzenkast waarin we een prijsstrategie ontwikkelen waardoor de omzet groeit.
Wil je weten of dit wat voor jou is? Bel vrijblijvend met Sylvia Vrugt, 06 47958488
Analyse omzetgroei klanten
In een sessie van een dagdeel met de teamleiders en het management hebben we onderzocht wat voor hen de beste aanpak is. Uitgangspunt is uiteraard de gedeelde kernovertuiging. Daarom hebben we eerst gezamenlijk getoetst of de geformuleerde missie, visie en strategie helder zijn en richting geven. Daarna hebben we omzetontwikkeling en het klantenbestand geanalyseerd om te zien waar groeipotentie zit.
omzet = prijs x aantal
Daarbij hanteren we de simpele formule: omzet = prijs x aantal. Maar simpel is het natuurlijk nooit.
Prijs
Bij prijs gaat het uiteraard om de hoogte, maar ook over het volume (een kleine verpakking is vaak relatief duurder dan een grote verpakking) en om het beleid. Er zijn allerlei formats te bedenken voor de tarifering.
Aantal
Bij aantal gaat het over je markt; richt je je op huidige klanten aan wie je meer wilt verkopen, wil je nieuwe vergelijkbare klanten of ga je een heel nieuw segment ontginnen.
Voor dit bureau bleek een aangepaste tariefstructuur in combinatie met het versterken van de relatie met de huidige opdrachtgevers de beste oplossing. Dit gaf hen de gewenste inspiratie en richting. Er ontstonden nieuwe ideeën over hoe dit gerealiseerd kon worden. De energie was terug.