Maak tijd en veranderbudget vrij

Mensen die net een opleiding hebben afgerond – of dit nu medewerkers zijn die al lang bij je werken of starters op de arbeidsmarkt – zijn supergemotiveerd, beschikken over actuele kennis én inspirerende voorbeelden van andere organisaties. Als het een goede opleiding is natuurlijk. Maar wat blijkt? Als mensen niet meteen de gelegenheid krijgen om met het geleerde aan de slag te gaan, verdampt het effect van die opleiding binnen een paar weken. Met deze tips zorg je dat zowel de organisatie, de klant als de medewerker van de opleiding profiteren:

1. Maak budget vrij

Geef mensen die net een opleiding hebben gedaan een budget en een opdracht om met 5 verbeterideeën te komen. Het budget hoeft in eerste instantie niet groot te zijn. Het gaat puur om het ontwikkelen van ideeën.

2. Geef tijd

Zorg dat ze tijd en gelegenheid hebben om er ook echt iets mee te doen. Als je als medewerker meteen weer aan de slag moet met ‘business as usual’ komt er niets van de nieuwe opgedane inzichten terecht. Technologiegigant Google heeft al sinds 2008 de regel dat 20% van de werktijd besteed mag worden aan creatieve en nieuwe ideeën. Kopieer dit idee en speel je medewerker voor 10 tot 20% vrij om hier handen en voeten aan te geven.

3. Laat presenteren

Toon je geïnteresseerd in de ontwikkelingen en neem hobbels weg, als die er zijn. Laat de medewerker de ideeën als ze uitgekristaliseerd zijn aan het team presenteren.

3. Selecteer

Kies welk idee het meeste weerklank vindt. Maak de medewerker onderdeel van het projectteam dat het idee ook als een project gaat uitvoeren.

Talent benutten is een meesterschap

De juiste talenten in huis hebben en optimaal benutten, is de kern van wat wij meesterschap noemen, de eerste van de vier karakter-gerelateerde kwaliteiten van de Koers & Karakter dynamiek.  Deze organisatiekwaliteiten versterken elkaar. Het Meesterschap moet natuurlijk wel aansluiten op wat je wilt betekenen voor de klant – de Kernovertuiging. Het geven van ruimte aan je medewerkers geeft de mate van Ondernemerschap weer.

Bekijk hoe de de acht kwaliteiten op elkaar ingrijpen in de Koers en Karakter dynamiek.

Wil je hier eens over doorpraten, neem gerust contact op. We maken met plezier tijd voor een leuk gesprek over klanten, mensen en talenten.