een goede strategie ontwikkelen

Wij hanteren een praktisch stappenplan

Home/strategie ontwikkelen

Een goede bedrijfsstrategie beschrijft hoe je je ambitie gaat realiseren op de middellange en lange termijn. En wel op zo’n manier dat het inspirerend is voor je medewerkers. Inspirerend omdat het van toegevoegde waarde is voor je klant, omdat het aansluit bij het DNA van de organisatie en omdat de strategie een gedragen is door het team. Het ontwikkelen van een goede bedrijfsstrategie doe je daarom altijd samen met een team van medewerkers.

Welke strategie past nu bij jullie?

Welke strategie passend is is natuurlijk van meerdere zaken afhankelijk, zover was je zelf ook wel. Er is gelukkig geen one size fits all. Want je wil aansluiting op je doel, op jouw branche, op jouw bedrijf. Want het maakt nogal uit of je net gestart bent of al jaren in business.

Voor het ontwikkelen van je bedrijfsstrategie begin je met het definiëren van de koers; waar wil je dat de organisatie over vijf of 10 jaar staat. Daarna bepaal je hoe het karakter van je organisatie perfect in staat is om de koers te realiseren. Om te helpen hanteren wij een praktisch stappenplan hoe je een goede strategie kan ontwikkelen.

Benieuwd hoe we je kunnen helpen met een goede strategie ontwikkelen?
1. Diep inzicht in wat de klant wil

Stap één van de koers van je bedrijf is het afbakenen van je markt op basis van de behoefte van de klant. Wie is de klant, wat wil hij en is er voldoende potentie in deze markt? Dit is het bestaansrecht van jouw organisatie. Je organisatie overleeft alleen wanneer je de klant iets biedt wat hij wil hebben en wanneer er voldoende klanten zijn. Wij noemen dit; Klantperspectief.

2. Visie en missie hoe de klant het best te helpen

Vanuit de keuze voor de klant en het klantinzicht formuleer je de visie en missie; wat is in jullie ogen de beste manier om invulling te geven aan de behoefte van de klant. Het is het fundament voor alle overige beslissingen. Het beschrijft wat je als bedrijf voor de klant wil betekenen en hoe jij dat in hoofdlijnen wil doen. Wij noemen dit de Kernovertuiging.

3. Onderscheidend profiel zodat de klant voor jou kiest

De Kernovertuiging werk je vervolgens uit in de Positionering; hoe onderscheid je je van andere aanbieders en hoe maak je duidelijk dat dit beter is. Je benoemt het gevoel dat je de klant wil geven en de karaktereigenschappen van de organisatie die dat waarmaken. Ook dit is in de praktijk een handige toets voor alle activiteiten, besluiten en uitingen.

4. Inrichten van de inkomsten

De vorige stappen bepalen samen in feite hoe je inkomsten genereert en een financieel gezonde organisatie creëert om ook op lange termijn van betekenis te blijven. Wij noemen dit de Verdienstructuur. De inrichting hiervan zegt veel over waar je organisatie voor staat, hoe je werkt en wat de klant van jouw organisatie mag verwachten.

5. De kwaliteiten in je personeelsbestand

De eerste factor voor het definiëren van het Karakter van jouw organisatie is vaststellen welke talenten je in je personeelsbestand nodig hebt om de gekozen koers te realiseren en hoe je bestaande talenten optimaal benut. Of beter nog; hoe je die talenten kunt ontwikkelen tot meesters in hun vak. Daarom heet deze stap Meesterschap.

6. Kracht van de samenwerking versterken

Pas als individuele talenten optimaal samenwerken en zich als één man inzetten om de klant het beste te geven ontstaat er Teamspirit. De manier waarop je Teamspirit invult en aanwakkert, volgt uit de 4 elementen van je organisatie koers..

7. Creëren van voorwaarden om in te spelen op kansen

Vervolgens moet je zorgen dat je mensen de ruimte krijgen én pakken om kansen voor de organisatie te benutten, om zaken te verbeteren waar de klant van profiteert. Dit is Ondernemerschap. Je wilt een ondernemende mentaliteit zodat de organisatie zich blijft ontwikkelen en net dat laatste stapje zet om de klant echt te helpen.

8. Inrichten van processen om de plannen te realiseren

Tot slot heb je Organisatiediscipline nodig om te zorgen dat alle plannen, ideeën en verbeteringen ook daadwerkelijk gerealiseerd worden. Waarbij je kritisch blijft of alles wat je doet en hebt bedacht nog daadwerkelijk waarde toevoegt voor de klant. En zo ben je terug bij Klantperspectief.

Scan

Om te ontdekken in welk seizoen jouw bedrijf zit en dus welke focus je strategie moet hebben, hebben we de Seizoenscan ontwikkeld. De scan bestaat uit 13 vragen en met een paar dagen krijg je de uitkomst in je mailbox.

Doe de seizoenscan

Maak kennis met Seizoen Vijf

foto: een kopje koffie drinken

Drink een kopje koffie of thee met ons en kom erachter wat wij voor jouw bedrijf kunnen betekenen.

Bel ons of neem contact op via het contactformulier

Meer lezen

foto: Boek - Op koers Op karakater - Sylvia Vrugt

Het boek Op koers op karakter beschrijft de acht stappen op een heel toegankelijke en praktische manier. Bestel het hier.

Benieuwd naar wat Seizoen Vijf voor jouw bedrijf kan betekenen?

Bekijk onze diensten