Communicatie met leden, hoe zorg je dat de boodschap landt?

Communicatie is in essentie het overbrengen van een boodschap. Vaak met als doel om bepaalde houding of gedrag te veranderen bij de ontvanger. De uitdaging ligt vaak bij hoe bereik je die ontvanger en hoe zorg je dat die boodschap ook landt bij de ontvanger. Wetende dat de zender vaak met een bepaalde bias de boodschap verstuurt. Omdat hij meer weet, vanuit zijn eigen situatie redeneert of meer belang aan de boodschap hecht, zich onvoldoende realiseert dat de ontvanger heel veel boodschappen krijgt over tal van onderwerpen.

76% van consumenten zeggen dat gepersonaliseerde communicatie een cruciale factor was in hun overweging van een organisatie (McKinsey)

Maak niet de fout te denken dat jij weet wat je leden denken

Hoe werkt het?

Een goede communicatie start bij een goed verhaal, een verhaal dat aansluit bij de leefwereld van de ontvanger en een verhaal dat geloofwaardig en onderscheidend is. De individuele boodschappen opgeteld vertellen dat verhaal. Dus ga eens in de schoenen van je leden en potentiële leden staan. Wat beweegt hen, wat vinden ze belangrijk en waarom willen ze lid zijn of worden van jouw vereniging. Met andere woorden wat is jouw toegevoegde waarde en hoe breng je die over de bühne. Dat betekent dat je behalve de inhoud ook na moet denken over het kanaal en de frequentie die je gebruikt. Waar kun je je leden bereiken? Is dat online, offline, in bepaalde media of juist op bepaalde locaties. Dat klinkt heel overzichtelijk maar meerdere boodschappen en meerdere doelgroepen en meerdere kanalen levert al snel een ingewikkelde contentkalender op. Speciaal daarvoor ontwikkelden wij een handige tool, juist om die contentkalender beheersbaar te houden. Ben je benieuwd, vraag m dan op.