Wat is identiteit?

Identiteit is wie je bent. Zo simpel is het. Althans, zo simpel lijkt het. Want wie ben je eigenlijk? Zeker voor jezelf is dat vaak lastig te benoemen. En net als voor personen geldt voor organisaties dat je identiteit een verzameling van eigenschappen en drijfveren is die jou uniek maakt. Ook geldt dat die identiteit maar lastig te veranderen is.

88% van de consumenten beweren dat authenciteit een cruciale rol speelt bij het beslissen welke merken ze leuk vinden en supporten (G2)

Volg … voor meer advies over …

Hoe werkt het?

Het is belangrijk dat je als aanbieder van een heldere merkidentiteit formuleert waarin staat wat je voor je doelgroep wilt betekenen en vanuit welke persoonlijkheid. Met de merkidentiteit geef je richting aan de invulling van alle activiteiten van de organisatie, zodat alle signalen die het merk geeft, alle associaties die het merk oproept, dit gevoel bij de doelgroep creëren, bevestigen en versterken op een onbewust niveau. Dan voelt jouw doelgroep feilloos aan wat het verschil is tussen jou en je concurrent.

Een helder geformuleerde en onderscheidende identiteit dient dan ook als inspiratiebron én als toetsingskader voor alle activiteiten van iedereen in de organisatie. Wij hebben hiervoor een model ontwikkeld dat de kernovertuiging, de waarden die je de doelgroep wilt bieden, het dna van de organisatie en de merkessentie bevat. Het geheel is je onderscheidende profiel, je eigen merkidentiteit. De afzonderlijke delen zijn niet per se onderscheidend – meestal zelfs niet. Daarvoor zijn er eenvoudigweg te veel aanbieders.

Wat zien je klanten voor zich als ze denken aan jouw organisatie? Is dat een logo? Een product? Of toch een gezicht?