Wat is upselling en cross-selling

Upselling is het promoten van aanvullende functionaliteiten of modules van een eerder verkochte dienst en/of product. Terwijl je bij cross-selling juist aanvullende producten promoot.

Up- en cross-selling zijn belangrijk omdat het het tussen de 5 en 25 keer duurder is om een nieuwe klant te werven dan om een huidige te behouden. (Forbes)

Hoe werkt Upselling?

Upselling en cross-selling zijn twee strategieën die je als bedrijf kunt gebruiken om je omzet bij bestaande klanten te verhogen. Waarbij het volgens ons cruciaal is om dat alleen te doen als daar voor de klant daadwerkelijk waarde in zit. Anders maak je op korte termijn wellicht meer winst, maar op lange termijn schaadt het de relatie met je klant, je reputatie en daarmee ook je winst.
Upselling is wanneer je een klant aanmoedigt om een aanvullende service of duurdere versie te kopen. Omdat hij daarmee beter geholpen is, hem dat tijd en of gedoe scheelt. Denk bijvoorbeeld aan een upgrade binnen een abonnement, waardoor je toegang tot meer functies krijgt. Je behoudt daarbij het oorspronkelijke product of dienst wel.

Hoe werkt Cross-selling?

Cross-selling daarentegen is wanneer je klanten aanmoedigt om een aanvullende producten of diensten te kopen die gerelateerd zijn aan de oorspronkelijke aankoop. Denk hierbij bijvoorbeeld aan Apple, die allerlei extra accessoires verkoopt bij een telefoon, zoals airpods, hoesjes, verzekeringen etc..
Pas ook bij cross selling op dat je waarde blijft leveren voor je klant en dat het niet overkomt als pushen, want daar kun je juist kanten mee verliezen.
Een gebalanceerde aanpak kan leiden tot zowel hogere omzet als meer tevreden klanten. Want als je de klant oprecht dan zal hij jouw suggestie vooral waarderen en zich gehoord en gekend voelen.