Wat is sales?

Sales is simpel gezegd het proces waarbij er producten en/of diensten worden verkocht. Dit proces komt in elke organisatie terug en is dus een van de belangrijkste succesfactoren van een bedrijf. Zonder sales geen inkomsten, en zonder inkomsten kun je je organisatie niet runnen.

Hoe werkt het?

Sales heeft vaak een negatieve bijklank. Dat is terecht als het alleen gericht is op korte termijn winstverhoging. Producten en diensten verkopen waar klanten niet mee zijn geholpen. Vaak ook genoemd onder het kopje slimme marketingtruken, waarmee klanten eigenlijk worden gemanipuleerd iets te kopen wat ze eigenlijk niet willen of nodig hebben.

Ga voor lange termijn relaties

In onze overtuiging is een bedrijf succesvol als je oprecht van toegevoegde waarde voor je klanten bent. Daar past zo’n manipulatieve korte termijn gerichte invulling van sales niet bij. Wij vinden dat het gaat om bouwen van relaties met je klanten, waarbij je elkaar helpt. Dus één van de pijlers van een goed salesproces is dat je focust op het creëren en onderhouden van sterke klantrelaties. Hierdoor zul je op zowel korte als lange termijn de winst en de waarde voor beide partijen kunnen vergroten.

 

Leer je klant kennen

Het bouwen van een relatie doe je door je te verdiepten in je doelgroep; je klanten en toekomstige klanten. Als je weet wat voor hen belangrijk is, waar ze behoefte aan hebben dan kun je daar je aanbod, je communicatie en dus ook je verkoopproces op aanpassen. Zodat de transactie voor beide partijen fijn en efficiënt verloopt. Daarbij is het natuurlijk wel slim om je verkoopproces optimaal in te richten. Zorg dat er leads binnenkomen en volg ze ook op. Er is software beschikbaar om het proces soepel te laten verlopen.