Wat is een visie?

Een visie wil zeggen dat je een idee hebt hoe iets moet. Een toekomstbeeld over je bedrijf, over een samenleving of een product. Dat kan dus heel breed zijn en op allerlei situaties van toepassing. Vaak zit er ook een ambitie en droom in. Voor een organisatie hoort een visie afgestemd te zijn op de missie van het bedrijf. En gaat vaak over een bepaalde periode.

Een visie hoeft zeker niet lang te zijn, die van TED is bijvoorbeeld “Spread ideas”.

Hoe werkt het?

Veel bedrijven werken daarom met een visie die iets zegt over waar het bedrijf voor wil staan over heel veel jaar. De grootste, de beste, de grappigste, noem het maar op. Uit ervaring weten we dat je aan zo’n visie niet zoveel hebt voor je dagelijkste aansturing van je organisatie. Het is te vaag en te breed. Daarom adviseren wij al onze klanten om vooral ook een visie op hun doelgroep te formuleren. Dat geeft namelijk voor het vaststellen van je missie, je strategie en kernwaarden veel houvast. Hoe werkt dat dan een visie op je doelgroep. Allereerst is het belangrijk dat een doelgroep breder is dan je klantenbase. Het omvat ook partijen die je nog niet als klant hebt.

Wat je vervolgens definieert is wat die doelgroep echt wil of behoefte aan heeft. Dat is overigens nooit iets in de trant van de laagste prijs of de hoogste kwaliteit. Dat is altijd iets wat refereert aan wat de doelgroep wil bereiken, wat ze wil zijn of nodig heeft. Daarna bedenk je wat hen er van weerhoudt om die behoefte ingevuld te krijgen. Dat samen heet klantinzicht. Een goed klantinzicht, die echt een unieke behoefte definieert is een perfect startpunt om je organisatie en dienstverlening aan die klant vorm te geven. Een visie op je doelgroep is concreet en is daarom zeer bruikbaar als sturings- en toetsingsinstrument.

Een voorbeeld: Onze doelgroep wil heel graag gezonder eten, maar heeft onvoldoende kennis om dat ook waar te maken.

Onze doelgroep wil graag haar organisatie datasavvy maken, maar weet niet hoe ze dat aanmoeten vliegen.