Inzicht in je leden, wat willen ze nu echt?

Toegevoegde waarde bieden vraagt om weten waar je leden behoefte aan hebben. Klantinzicht biedt je namelijk de mogelijkheid om te segmenteren, de communicatie te personifiëren, je organisatie scherp te positioneren. Kortom het is de belangrijkste succesfactor voor elke organisatie

Als gevolg van diepgaand klantinzicht heeft de KNLTB tennis en padel laagdrempelig gemaakt. Dit heeft geresulteerd in groei van het ledenaantal in 2020, na 6 jaar van daling.

Hoe werkt het?

Klantinzicht gaat verder dan alleen een functionele behoefte. Het gaat verder dan vaststellen dat je leden graag willen tennissen. Je gaat op zoek naar het domein waarin je actief bent. Waarom hebben klanten deze functionele behoefte. Daar zit vaak een emotie onder een link naar een overtuiging. Bijvoorbeeld: ik wil tennissen om gezond te blijven, of ik wil tennissen om meer sociale contacten te krijgen, of ik wil tennissen om er beter uit te zien. Dat zijn de echte inzichten waar je daadwerkelijk je aanbod op kunt gaan aanpassen. Waarbij opeens ook andere activiteiten passend zijn. Bij het domein; gezondheid past ook een kantine met een gezond aanbod en een voedingsconsulent. Terwijl bij het inzicht ik wil er beter uit zien, wellicht een wellness en of beautysalon meer aansluit. Hoe beter je de onderliggende behoefte kunt definiëren, hoe makkelijker het wordt om je aanbod echt op jouw (potentiële) leden af te stemmen.