Wat is Content?

Content is eigenlijk alles wat je op je website, een publicatie of andere marketing uitingen vertelt. Dat is dus heel breed en heeft vele verschijningsvormen: tekst, beeld, video, spraak en omvat alles van ideeën tot feiten tot cases tot rekenvoorbeelden.

73% van B2B en 70% van B2C marketeers maken al gebruik van content marketing. (CMI)

Klik hier voor de contentkalender!

Hoe werkt het? Maak een contentkalender

Content is key hoor je vaak. Maar er geldt niet hoe meer hoe beter. Content is alleen key als het ook relevant is voor de doelgroep waar je het voor maakt. Relevantie gaat over de juiste timing, juiste diepgang, aansluitend op de klantfase, juiste onderwerp, boodschap en call to action en natuurlijk de juiste vorm. Als je dat goed wil doen en goed wil doseren dan is het handig om gebruik te maken van een contentkalender. In zo’n kalender geef je dan per doelgroep aan welke boodschap je wanneer, op welke wijze je met welk medium gaat verspreiden. Uit ervaring weten we dat dat vaak een vrij ingewikkelde excelsheet op kan leveren, omdat het nu eenmaal veel factoren zijn die je weer wil geven.

Bepaal het doel van je contentkalender

Bovendien krijgt zo’n document voor je het weet meerdere doelen: de content en contactmomenten met de doelgroep plannen, de productie van materialen plannen, je budget plannen en bijhouden, stakeholders/management informeren. We raden af om te proberen al deze doelen met 1 contentkalender te willen dekken, dat wordt echt heel onoverzichtelijk.

Om je op weg te helpen ontwikkelden we een handige marketing tool, waarin je eerst bepaalt wat je doelgroep is, wat de belangrijkste thema’s zijn en voor welke klantfase je content wil maken. In de kalender vul je daarna per bericht in welke kanalen je inzet, wat de call to action is en wie de eigenaar is van de content. Zo heb je in éen overzicht welke content je wanneer met welke doelgroep wil communiceren. Wij delen de marketingkalender tool graag met je.