Wat is het Business Model?

Je business model gaat over hoe je al je bedrijfsactiviteiten organiseert: welk product of dienst lever je en hoe doe je dat, welke mensen, kennis en processen heb je daarvoor nodig? Al deze beslissingen beïnvloeden hoe de klant jouw product ervaart. Dat zit dus niet alleen in het product, maar ook in de manier waarop de klant het product koopt en geleverd krijgt, in de manier waarop je met je klant omgaat, hoe je met hem communiceert. Als het goed is vertelt het business model precies hoe jij jouw missie en visie gaat verwezenlijken.

St. Gallen Business Model Innovator heeft vastgesteld dat 90% van alle business modellen variaties zijn van slechts 55 bestaande succesvolle patronen.

Zie ook de uitleg bij Verdienmodel

Hoe werkt het?

Een goed business model begint altijd bij de behoefte van je doelgroep waar je je opricht. Wij gebruiken graag het business model canvas van ( Alexander Osterwalder) om een business model in hoofdlijnen in kaart te brengen. Daarbij is het de kunst om op hoofdlijnen te blijven denken. Dus niet te verzanden in allerlei details. Het is ook heel inzichtelijk om kritisch te zijn of een stakeholder wel in het juiste vakje zit. Het maakt namelijk nog al wat uit of een partij als communicatiekanaal, als klant of als partner in jouw business model deelneemt.

Een business model canvas kan ook helpen om de analyse te maken van je huidige situatie en wat er nodig is om te transitie te maken naar je nieuwe organisatie. Vul dan 2 canvassen in.

Wat is jouw core business?